نوتیفیکیشن‌های داینامیک

همواره اطلاع‌رسانی به مشتریان در مورد وضعیت اشتراک و یا باقیمانده کیف پول، از مهم‌ترین قابلیت‌های هر سرویس مالی قلمداد می‌شود. فینووی هم با اشراف کامل بر اهمیت این مقوله، از نوتیفیکیشن‌های زیر پشتیبانی می‌کند. بنابراین کسب‌وکارها و مشتریان آن‌ها می‌توانند با خیال راحت کل فرایند مالی را بر عهده فینووی بگذارند.

1- نوتیفیکیشن‌های کیف پول
2- نوتیفیکیشن‌های اشتراک‌ها
3- نوتیفیکیشن‌های مصرف
4- نوتیفیکیشن‌های صورتحساب
5- نوتیفیکیشن‌های تسهیم

نوتیفیکیشن‌های فینووی به URL معرفی شده توسط شما ارسال می‌شوند. شما می‌توانید پس از دریافت هر نوتیفیکیشن، اقدام متناسب را انجام دهید. برای مثال اگر یک نوتیفیکشن دریافت کردید با مضمون «پایان اعتبار کیف پول کاربر شماره 23»، می‌توانید این موضوع را از طریق SMS، ایمیل و یا هر روش دیگری به اطلاع کاربر مربوطه برسانید.

 

نوتیفیکیشن‌های کیف پول

هرگونه نقل و انتقال پول، افزایش یا کاهش اعتبار در کیف پول، از طریق فینووی اطلاع‌رسانی می‌شود. همچنین بر اساس سیاست‌های کسب‌وکار این نوتیفیکیشن‌ها می‌توانند عملکردهای اختصاصی و داینامیک داشته باشند.

در ادامه به برخی از نوتیفیکیشن‌های مربوط به فرایندهای کیف پول در فینووی اشاره می‌کنیم:

1- افزایش اعتبار کیف پول مشتری
2- کاهش اعتبار کیف پول مشتری
3- رسیدن به آستانه‌های حداقلی که توسط هر کسب‌وکار برای مشتریان خود تعیین می‌شود. این آستانه می‌تواند به دو صورت در فینووی قابل تنظیم می‌باشد:
– به صورت ثابت برای همه مشتریان تعیین شود. برای مثال اگر آستانه حداقلی به صورت 200 هزار تومان، 100 هزار تومان، 50 هزار تومان تعیین شود، میزان اعتبارِ کیف پول مشتریان در هر زمان به هر یک از این حدود تعیین شده تقلیل پیدا کند، فینووی یک نوتیفیکیشن به نام مشتری مذکور ارسال می‌کند.
– بر اساس درصدی از میانگین خرید ماهانه هر مشتری باشد. برای مثال، اگر آستانه حداقلی 10% ، 6% و 3% تعیین شود، در هر زمان که اعتبار کیف پول مشتری به هر یک از درصدهای تعیین شده از میانگین خرید ماهانه وی برسد، فینووی نوتیفیکیشن مربوط به رد شدن از آستانه حداقلی کیف پول را ارسال می‌کند.
4- اگر مشتری شما در حال استفاده از سرویس‌های «پرداخت به ازای مصرف» و یا سرویس‌های «با محدودیت نرم» (سرویس‌هایی که پس از اتمام سقف مصرف، به مصرف آزاد سوییچ می‌کنند) باشد، باید بر اساس میزان مصرف در کیف پول خود اعتبار داشته باشد. در غیر این صورت فینووی برای کسب‌وکار و مشتری مربوطه نوتیفیکیشن هشدار ارسال می‌کند.

Notification-2
Notification-3

نوتیفیکیشن‌های اشتراک‌ها

بسیاری از کسب‌وکارهای امروزی برای عرضه خدمات و یا محصولات خود از مدل «اشتراک» استفاده می‌کنند. مانند اشتراک نشریات الکترونیکی یا نشریات چاپی، اشتراک در سرویس‌های استریمینگ ویدئو یا گیم، اشتراک در سرویس‌های پادکست یا عرضه‌کنندگان کتاب‌های الکترونیک، عضویت در سرویس‌های هاستینگ اشتراکی و صدها نوع دیگر از کسب‌وکارهایی که نوع تعامل‌شان با مشتریان از نوع اشتراک یا عضویت است.

با توجه به اینکه اغلب مشتریان، در تعداد زیادی از سرویس‌های اشتراکی عضویت دارند، یکی از مهم‌ترین چالش‌ها، به خاطر سپردن زمان تمدید و یا اطلاع از نزدیک شدن به پایان حد مصرف، در آن گروه از سرویس‌هایی است که برای مشترکین خود حد مصرف تعیین می‌کنند.

فینووی با شناخت کامل از نیازهای هر کسب‌وکاری که سرویس‌های اشتراکی به مشتریان خود عرضه می‌کند، نوتیفیکیشن‌های زیر را برای در این گروه ارائه می‌دهد:

1- آغاز اشتراک مشتری در یک سرویس
2- تمدید اشتراک مشتری در یک سرویس
3- لغو اشتراک مشتری در یک سرویس
4- پایان اشتراک مشتری در یک سرویس

توجه: با توجه به اینکه فینووی قابلیت تنظیم برای صدور صورتحسابِ تمدید، قبل از پایان اشتراک را در اختیار کسب‌وکارها گذاشته است، نوتیفیکیشن مربوط به صدور صورتحساب جدید با مکانیسم مذکور ارسال می‌شود تا مشتریان در فرصت مناسب بتوانند، سرویس‌های خود را تمدید کنند. اطلاعات بیشتر

نوتیفیکیشن‌های مصرف

کسب‌وکارهایی هستند که در پلن‌های اشتراک خود علاوه بر محدودیت زمان، محدودیت‌های دیگری از جمله محدودیت مصرف برای مشتری در نظر می‌گیرند. مرسوم‌ترین مثال در این زمینه، شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنت هستند. مانند مخابرات ایران، همراه اول، ایرانسل، شاتل، پارس‌آنلاین، های‌وب، فن‌آوا و غیره. در ادامه نمونه‌هایی از این مدل کسب‌وکارها معرفی شده‌اند:

1- اشتراک اینترنت یک‌ماهه 50 گیگابایت
2- اشتراک سرویس ارسال فکس اینترنتی، یک ماهه تا سقف 40 فکس
3- اشتراک تلفن اینترنتی، یک ماهه تا سقف 60 دقیقه مکالمه
4- اشتراک دوچرخه و موتور برقی یک ماهه تا سقف 50 ساعت استفاده

بزرگترین چالش این نوع از سرویس‌ها، مدیریت وضعیت مصرف توسط مشتری می‌باشد. مشتری قبل از انتخاب پلن مورد نظر خود، باید برآوردی از میزان نیاز ماهانه خود داشته باشد تا بتواند پلن متناسب با آن را انتخاب کند. در غیر این صورت احتمال دارد، اواسط هر دوره ماهانه با اختلال و یا قطعی سرویس مواجه شود. 

بنابراین ما با برنامه‌هایی مواجه هستیم که 2 یا چندین محدودیت را برای مشتری اعمال می‌کنند و در سر رسید هر یک از آن‌ها، یا سرویس برای مشتری مورد نظر قطع می‌شود و یا با شرایط قیمتی متفاوت ارائه می‌شود. برای مثال وقتی در یک سرویس اینترنتی یک‌ماهه، با سقف مصرف 50 گیگابایت مشترک هستید و قبل از پایان دوره یک‌ماهه، 50 گیگابایت خود را مصرف کرده باشید، کسب‌وکار ارائه‌دهنده خدمت به 2 صورت می‌تواند رفتار کند. یا سرویس شما را قطع کند تا شما پلن جدیدی را خریداری کنید و یا تا پایان دوره ماهانه به شما حجم مصرف آزاد و با قیمتی متفاوت ارائه کند.

تمام فرایندهای فوق در فینووی قابل پیاده‌سازی و بهره‌برداری هستند، اما ارتباطی با موضوع «نوتیفیکیشن مصرف» ندارند. در ادامه به جایگاه و اهمیت نوتیفیکیشن در این‌گونه سرویس‌ها می‌پردازیم.

ما در فینووی این قابلیت را ارائه می‌کنیم تا کسب‌وکارها بتوانند برای سرویس‌هایی که برنامه فروش آن‌ها به صورت مثال‌های فوق است، «نوتیفیکیشن مصرف» هم به مشتریان خود ارسال کنند. «نوتیفیکیشن‌های مصرف» در شرایط زیر ارسال می‌شوند:

1- رسیدن به آستانه‌های تعیین شده بر اساس سقف مصرف در هر برنامه فروش. برای مثال اگر کسب‌وکاری که سرویس اینترنت ارائه می‌کند، آستانه‌های 90% ، 94% و 98% را برای ارسال «نوتیفیکیشن مصرف» تعیین کند، در زمانی که مشتری به این حدود از مصرف برسد، نوتیفیکیشن هشدار برای او ارسال می‌شود.
2- به پایان رسیدن سقف مصرف تعیین شده
3- آغاز مصرف با نرخ جدید برای سرویس‌هایی که ارائه‌کننده به مشتری مجوز استفاده از سرویس با نرخ جدید را پس از عبور از سقف مصرف می‌دهد. 

Notification-6
Notification-9

نوتیفیکیشن‌های صورتحساب

صورتحساب همیشه مهم‌ترین بخش از روابط مشتری و کسب‌وکار بوده است. کم‌ترین خللی در فرایند صدور و یا اطلاع‌رسانی آن، هم به کسب‌وکار و هم به مشتری آسیب‌های جبران ناپذیر وارد می‌کند.

فینووی هر یک از فرایندهای مربوط به صورتحساب را از طریق ارسال نوتیفیکیشن به اطلاع کسب‌وکارها و مشتریان آن‌ها می‌رساند. برخی از این نوتیفیکیشن‌ها به شرح زیر هستند:

1- نوتیفیکیشن صدور صورتحساب
2- نوتیفیکیشن پرداخت شدن صورتحساب
3- نوتیفیکیشن عدم پرداخت صورتحساب‌ها. کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از این قابلیت برای مشتریانی که صورتحساب‌های خود را پرداخت نکرده‌اند، طی چند نوبت، نوتیفیکیشن هشدار ارسال کنند.
4- نوتیفیکیشن ریفاند. اگر مبلغ پرداخت شده بابت یک صورتحساب به صورت کامل و یا جزئی از آن به دلایلی توسط کسب‌وکار به مشتری عودت داده شود، نوتیفیکیشن ریفاند مربوطه برای کسب‌وکار و مشتری ارسال خواهد شد.

نوتیفیکیشن‌های تسهیم

با رواج یافتن پلتفرم‌های آنلاین، مفهوم و فرایند تسهیم بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفت. در اغلب کسب‌وکارهای سنتی که موضوعی مانند Scale-up و یا سرعت در توسعه و تصاحب بازار اهمیت چندانی نداشت، اگر هم فرایندی مانند تسهیم را اجرا می‌کردند، سرعت در اجرای آن مؤلفه‌ای کلیدی محسوب نمی‌شد.

اما در کسب‌وکارهای نوین که هوشمندسازی و اتوماسیون بیش از پیش اهمیت یافته و به عنوان یک مؤلفه کلیدی می‌تواند موفقیت کسب‌وکار را تضمین کند، اتوماتیک بودن فرایند تسهیم نیز از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده است. فینووی علاوه بر ارائه، این قابلیت به کسب‌وکارهای متقاضی، با ارسال نوتیفیکیشن‌های مربوطه نیز اطمینان خاطر بیشتری را برای کسب‌وکارها و مشتریان آن‌ها اعم از تأمین‌کننده یا مصرف‌کننده فراهم آورده است.

نوتیفیکیشن‌های تسهیم به صورت زیر ارسال می‌شوند:

1- ارسال نوتیفیکیشن در زمان ثبت تسهیم
2- ارسال نوتیفیکیشن در زمان تسویه تسهیم

Notification-5