کسبوکارهایی هستند که در پلنهای اشتراک خود علاوه بر محدودیت زمان، محدودیتهای دیگری از جمله محدودیت مصرف برای مشتری در نظر میگیرند. مرسومترین مثال در این زمینه، شرکتهای ارائهدهنده خدمات اینترنت هستند. مانند مخابرات ایران، همراه اول، ایرانسل، شاتل، پارسآنلاین، هایوب، فنآوا و غیره. در ادامه نمونههایی از این مدل کسبوکارها معرفی شدهاند:
1- اشتراک اینترنت یکماهه 50 گیگابایت
2- اشتراک سرویس ارسال فکس اینترنتی، یک ماهه تا سقف 40 فکس
3- اشتراک تلفن اینترنتی، یک ماهه تا سقف 60 دقیقه مکالمه
4- اشتراک دوچرخه و موتور برقی یک ماهه تا سقف 50 ساعت استفاده
بزرگترین چالش این نوع از سرویسها، مدیریت وضعیت مصرف توسط مشتری میباشد. مشتری قبل از انتخاب پلن مورد نظر خود، باید برآوردی از میزان نیاز ماهانه خود داشته باشد تا بتواند پلن متناسب با آن را انتخاب کند. در غیر این صورت احتمال دارد، اواسط هر دوره ماهانه با اختلال و یا قطعی سرویس مواجه شود.
بنابراین ما با برنامههایی مواجه هستیم که 2 یا چندین محدودیت را برای مشتری اعمال میکنند و در سر رسید هر یک از آنها، یا سرویس برای مشتری مورد نظر قطع میشود و یا با شرایط قیمتی متفاوت ارائه میشود. برای مثال وقتی در یک سرویس اینترنتی یکماهه، با سقف مصرف 50 گیگابایت مشترک هستید و قبل از پایان دوره یکماهه، 50 گیگابایت خود را مصرف کرده باشید، کسبوکار ارائهدهنده خدمت به 2 صورت میتواند رفتار کند. یا سرویس شما را قطع کند تا شما پلن جدیدی را خریداری کنید و یا تا پایان دوره ماهانه به شما حجم مصرف آزاد و با قیمتی متفاوت ارائه کند.
تمام فرایندهای فوق در فینووی قابل پیادهسازی و بهرهبرداری هستند، اما ارتباطی با موضوع «نوتیفیکیشن مصرف» ندارند. در ادامه به جایگاه و اهمیت نوتیفیکیشن در اینگونه سرویسها میپردازیم.
ما در فینووی این قابلیت را ارائه میکنیم تا کسبوکارها بتوانند برای سرویسهایی که برنامه فروش آنها به صورت مثالهای فوق است، «نوتیفیکیشن مصرف» هم به مشتریان خود ارسال کنند. «نوتیفیکیشنهای مصرف» در شرایط زیر ارسال میشوند:
1- رسیدن به آستانههای تعیین شده بر اساس سقف مصرف در هر برنامه فروش. برای مثال اگر کسبوکاری که سرویس اینترنت ارائه میکند، آستانههای 90% ، 94% و 98% را برای ارسال «نوتیفیکیشن مصرف» تعیین کند، در زمانی که مشتری به این حدود از مصرف برسد، نوتیفیکیشن هشدار برای او ارسال میشود.
2- به پایان رسیدن سقف مصرف تعیین شده
3- آغاز مصرف با نرخ جدید برای سرویسهایی که ارائهکننده به مشتری مجوز استفاده از سرویس با نرخ جدید را پس از عبور از سقف مصرف میدهد.