این مدل قیمتگذاری که یکی از جدیدترین روشها محسوب میشود برای اولین بار توسط شرکتهای بزرگی مانند آمازون در پروژه AWS و همینطور شرکت توئیلو مورد استفاده قرار گرفت.
صدور صورتحساب مبتنی بر رویداد به شما امکان میدهد تا توسط جریانهای داده و آنالیتیکس در لحظه (Real-Time) صورتحسابهای چند بعدی صادر کنید. این آینده قیمتگذاری مبتنی بر ارزش است. این نوع از صورتحساب در صنعت سرویسهای ابری (SaaS) پیشرو است.
در این مدل از صدور صورتحساب، همه چیز به صورت Real-Time بوده و استریمهای دیتا بر اساس Eventهای مشخصی که رخ میدهند تشکیل شده و صورتحساب صادر میشود.
برای مثال، یک صورتحساب میتواند در زمان ارسال شدن یک پیامک صادر شود، یا در زمان پایان یافتن یک پروژه توسط فریلنسری مربوطه. حتی میتوان در زمان اجرای پروژه توسط یک فریلنسر 4 مرحله برای صدور صورتحساب در نظر گرفت تا پس از پایان هر مرحله یک صورتحساب صادر شود.